Teknikken bag år 2002.

men husk nu det er kun for år 2002 hvem ved hvad der sker i 2003

Rover meteor V12 1649cui / 27000 ccm. Motoren fra en centurion kampvogn som er brugt i det danske forsvar. På vores motor har vi lavet følgende forbedringer. Tændrørene er flyttet op i toppen af topstykkerne ,for at give en bedre forbrænding. Der er sat større ventiler i for at give et bedre flow af luft og metanol. Der er lavet nye stempler og nye knastaksler ,som vi mener de skal være. Der er bygget to magnet tændinger på. Der er efter monteret en kompressor som giver ekstra luft i motoren. Alt dette skulle gerne bevirke at i stedet for de 600 hk. som den har fra standart skulle den nu have omkring 1500 hk.

 

                    

Motor Rover Meteor V12 på 27 l. oprindeligt brugt i Centurion kampvogn (1647,64 Cui)
Boring 137,15
Slaglængde 152,4
Kompression   1 : 12
Motoromdr. Ca. 3500-4000 omdr.
Motorolie  Penzoil 50 ca. 20liter.  
Hestekræfter Håber på 1800hk.  
Kompressor SSI 14,71 som køre 3,3 gangen over motorens omdr.  
Tænding  Mellory Supermag III magnettænding som er lavet om med en bedre gnist  (Er ændret fra V8 til V12 = 50 % flere gnister pr. omgang ved hjælp af en lille gearkasse).   
Tændrør 2 stk. pr. cylinder
Ventiler Fire stk. pr. cylinder stammer fra en chevy.  
Knastaksler 1 Specialslebet overliggende i hver side.
Indsprøjtning Er hjemmelavet med 36 dyser som kører i 2 tryk trin.  
Pumpe Et stk. enderle 110/1200
Brændstof Der bruges ca. 13 l metanol pr. træk.  
Kobling Crower med 3 plader.  
Bagtøj Dana 60 og lidt Mercedes og Ford. 
Gearkasse Ingen kun en klo kobling. (bakgear er Bjarne & Niels Erik) 
Dæk bag Gigant puller som er købt hjem fra USA monteret på alu. fælge.  
Dæk for Er fra en trillebør
Bremser Citroen visa + Mc
Rammen  Hjemmelavet gitterramme i sømløst hydraulik rør monteret med styrtbøjle efter gældende regler.
Styretøj Kabelstyring fra en båd.
Hjul hastighed Ligger omkring 180km/t.  
Vægten 950kg inkl.  fører og brændstof klar til at køre på banen.  
Arbejdstimer Ca. 2500 timer.